تبلیغات
تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد اردبیل (عمومی ) - منابع کربو هیدرات

امروز:

منابع کربو هیدرات

منابع غذایی کربوهیدرات ها

بدن ما برای انجام اعمال و وظایف خود به انرژی نیاز دارد. کربوهیدرات ها منبع اصلی تهیه و تدارک انرژی برای بدن هستند.

منابع غذایی کربوهیدرات

منابع عمده کربوهیدرات ها اغلب غذاهای گیاهی اند که می توان به سبزیجات، غلات و حبوبات اشاره کرد. شیر و لبنیات نیز به میزان کافی کربوهیدرات دارند.

کربوهیدرات ها به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

1- کربوهیدرات های ساده

2- کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های ساده که اغلب تحت عنوان "قندهای ساده" نامیده می شوند، حاوی فروکتوز، ساکاروز و لاکتوز می باشند.

میوه ها مانند انبه و موز منابع غنی کربوهیدرات ها هستند. بهترین راه برای دریافت کربوهیدرات ها خوردن میوه ها و سبزیجات است.

سبزیجات و میوه ها غنی از کربوهیدرات ها هستند، مخصوصا اگر به صورت خام خورده شوند.

سبزیجات تازه حاوی 70 درصد آب، 5 درصد پروتئین و چربی و ویتامین، و 25 درصد نشاسته و قندهاست.  

توصیه می شود که در یک رژیم غذایی سالم، مواد غذایی کربوهیدرات دار وجود داشته باشد.

برای دریافت سالم و کافی کربوهیدرات ها به افراد توصیه می شود که ماده غذایی را به شکل طبیعی خود مصرف نمایند، بدین ترتیب که به جای آب پرتقال، خود پرتقال را بخورند.

نوشیدن آبمیوه های کنسرو شده که به آن ها قندهای مصنوعی اضافه شده است و در واقع فرم طبیعی کربوهیدرات ها نیستند، مناسب نمی باشد.

خوردن سبزیجات خام خیلی بهتر از مصرف سبزیجات پخته است، مانند اسفناج که اگر به صورت خام خورده شود، فواید آن برای بدن خیلی بیشتر خواهد بود.

بهترین ویژگی کربوهیدرات ها این است که خیلی سریع انرژی آزاد می کنند. از طرفی اگر این انرژی به مصرف نرسد، فورا به چربی تبدیل می شود. به خصوص کربوهیدرات های تصفیه شده و کم ارزشی که در تنقلات یا به اصطلاح "junk foods" وجود دارند، بیشتر و سریع تر به چربی تبدیل می شوند. پس باید کربوهیدرات ها، بر اساس وزن و نیازهای افراد مصرف شوند.

فردی که اضافه وزن دارد، باید مقدار کربوهیدرات مصرفی خود را کنترل کند، زیرا اگر این کربوهیدرات ها نسوزند و به مصرف نرسند، تبدیل به چربی شده و منجر به اضافه وزن بیشتر می شود.

فرآورده های تصفیه شده مانند بستنی ، آبنبات ها، کلوچه ها، شیرینی ها و شکلات ها دارای کربوهیدرات های مصنوعی هستند که مصرف آن ها توصیه نمی شود.

مریم مرادیان نیری - کارشناس تغذیه

 


نوشته شده در : چهارشنبه 14 مهر 1389  توسط : محمد پورپناهی .    نظرات() .

fastjoker6879.jimdo.com
پنجشنبه 22 تیر 1396 11:29
Useful information. Fortunate me I found your site by accident, and I'm
surprised why this coincidence didn't came about earlier!
I bookmarked it.
fastjoker6879.jimdo.com
پنجشنبه 22 تیر 1396 11:26
Useful information. Fortunate me I found your site by accident, and I'm
surprised why this coincidence didn't came about earlier!
I bookmarked it.
آریایی
یکشنبه 2 آبان 1389 17:08
سلام مرسی از حضور سبزتون.
من شعر درمورد تفکر نتونستم پیدا کنم اما چندتا جمله براتون پیدا کردم امیدوارم که به دردتون بخوره و بتونید ازشون تو مقاله تون استفاده کنید.(البته یه شعر کوچولو هست شاید به دردتون بخوره:
* آنکس که بداند، و بداند که بداند ، اسب شعف از گنبد گردون برهاند … آنکس که بداند و نداند که بداند ، بیدار کنیدش که شبی خفته نماند … آنکس که نداند و بداند که نداند ، لنگان خرک خویش به منزل برساند … آنکس که نداند و نداند که نداند ، در جهل مرکب ابدالدهر بماند .)

*********************
+ اندیشیدن مهم است ولی برای خوشبخت شدن نباید زیاد اندیشید.
+ تصور کن اگر قرار بود هر کس به اندازه ی دانش خود حرف بزند چه سکوتی بر دنیا حاکم میشد.
+ غیر قابل فهم ترین چیز ان است که بگوییم جهان قابل فهم است.
+ آنجا که همه مثل هم فکر می کنند ، هیچ کس خیلی فکر نمی کند .
+ وسعت دنیای هرکس به اندازه وسعت تفکر اوست .
+ آنانکه می دانند رنج می برند و آنانکه نمی دانند به دیگران رنج می دهند .
+ هیچ کاری برای انسان سخت‌تر از فکر کردن نیست .
+ همانگونه که می اندیشی ، همان خواهی شد .
+ انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند .
+ درد من حصار برکه نیست بلکه زیستن با ماهیانیست که فکر دریا هم به ذهنشان خطور نکرده است(شریعتی)

موفق باشید.
نائیریکا
یکشنبه 25 مهر 1389 13:04
سلام خوشحالم که با وب شما آشنا شدم به وب من بیاین و نظر بذارین pleaseبه نظرتون احتیاج دارم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر