تبلیغات
تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد اردبیل (عمومی ) - نقش پرو تئین در بدن

امروز:

نقش پرو تئین در بدن

پروتئین ها وظایف مهمی در بدن به عهده دارند، از جمله وظایف آنها در بدن می توان از نقش ساختمانی، تولید انرژی و ساخت تركیبات ضروری و مهم بدن را نام برد.
1 ـ نقش ساختمانی:
پروتئین ها نقش بسیار مهمی در ترمیم و بازسازی سلولهای بدن و تامین رشد به عهده دارند. به همین دلیل نیاز به پروتئین در دوران رشد مانند دوره بارداری، كودكی و بلوغ و نوجوانی افازیش می یابد.
2 ـ تولید انرژی:
هر گرم پروتئین 4 كالری انرژی تولید می كند. البته در شرایط طبیعی مقدار كمی پروتئین به مصرف تولید انرژی لازم بیشتر توسط كربوهیدرات و چربی تامین می گردد.
3 ـ ساخت تركیبات ضروری بدن:
پروئینها نقش مهمی در ساختن تركیبات ضروری و مهم بدن از جمله، آنزیمها، پادتنها و بعضی از هرمونها دارند. تركیبات فوق نقش مهمی در متابولیسم، اعمال حیاتی بدن و مقاومت بدن نسبت به عوامل بیماریزا دارند.
منابع غذایی:
منابع غذایی شامل گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و شیر و لبنیات و منابع غذایی گیاهی شامل غلات و حبوبات هستند.
میزان توصیه شده:
توصیه می شود 15 ـ 12 % انرعی مورد نیاز روزانه توسط پروتئین تامین شود. مقدار نیاز را برحسب وزن بدن نیز توصیه می كنند. میزان توصیه شده 8/0 گرم بازای هر كیلوگرم وزن بدن در روز است.
كمبود پروتئین:
مصرف كمتر از میزان مورد نیاز پروتئین در كودكان و نوجوانان در حال رشد باعث اختلال رشد آنها می گردد و مقاومت كودك در برابر عوامل بیماریزا را كاهش می دهد.
مصرف زیاد پروتئین:
مصرف بیش از حد پروتئین به ویژه به شكل پودر های اسیدهای آمینه نه تنها عملكرد بدن را افزایش نمی دهد بلكه مضرات و مشكلاتی را به دنبال خواهد داشت از جمله افزایش كار كبد و كلیه ها، افزایش دفع كلسیم از بدن، از دست دادن آب بدن، اضافه وزن و چاقی و اختلال در تعادل تغذیه ای فرد و تداخل اثر باسایر مواد مغذی.


نوشته شده در : شنبه 8 آبان 1389  توسط : محمد پورپناهی گل تپه.    نظرات() .

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر