تبلیغات
تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد اردبیل (عمومی ) - ورزش و پیاده‌روی در ماه رمضان فراموش نشود

امروز:

ورزش و پیاده‌روی در ماه رمضان فراموش نشود

در ماه رمضان، سحری باید وعده اصلی غذایی را تشكیل دهد، بعد از ماه رمضان نه تنها نباید عارضه‌ای ایجاد شود بلكه در طول ماه رمضان تغذیه باید اصلاح شود. 

برخی از افراد به دلیل بی‌توجهی به توصیه‌های پزشكی و الگوهای غلط غذایی، در طول ماه رمضان یا بعد از آن دچار اختلالاتی مانند یبوست، سنگ مجاری ادراری، سردرد، سرگیجه، بی‌حوصلگی، عصبانیت، پرخاشگری و كاهش دید چشم شده و مقاومت بدنشان در برابر بیماری‌ها كاهش می‌یابد. در حالی كه با تغذیه صحیح در ماه رمضان نه تنها هیچ عارضه‌ای بروز نمی‌كند بلكه كمك شایانی به سلامت بدن می‌شود.


سحری، وعده اصلی غذایی در ماه رمضان 
سحری باید وعده اصلی غذایی در ماه رمضان باشد،  نخوردن سحری در ماه رمضان می تواند مشكلات جدی را به دنبال داشته باشد. در ماه رمضان نیز باید سه وعده غذایی در نظر گرفته شود؛ وعده سحری كه غذای اصلی را تشكیل می دهد، موقع افطار غذای مختصری مصرف شده و وعده شام بهتر است یك یا دو ساعت بعد از افطار در نظر گرفته شود.


به جای زولبیا بامیه از خرما و عسل استفاده شود

به گفته  متخصصین تغذیه، باید برای خوردن سحری فرصت كافی در نظر گرفته شود. همچنین بهتر است هنگام افطار، روزه با نوشیدنی نسبتاً گرم مانند شیر و مقداری عسل، خرما یا نان و پنیر و گردو باز شود. بهتر است به جای زولبیا، بامیه و شیرینی‌هایی مانند آن از خرما وعسل استفاده شود. این در حالی است كه در خوردن آن نباید افراط شود چرا كه چاقی را به دنبال دارد.


چاقی و ناراحتی‌های گوارشی از عوارض تغذیه نادرست در ماه رمضان


افت قند خون، سردرد، سرگیجه و عوارض عصبی از عوارض عدم مصرف سحری 

عدم مصرف سحری و همچنین پرخوری در افطار، چاقی و ناراحتی‌های گوارشی را به دنبال دارد. به دنبال عدم مصرف وعده سحری، قند خون افت پیدا كرده و تمایل به مصرف غذاهای سرخ كرده و به ویژه شیرین افزایش یافته و باعث چاقی می‌شود.همچنین افت قند خون، سردرد، سرگیجه و عوارض عصبی را به دنبال دارد.


یبوست، عارضه طبیعی روزه نیست


انباشتن معده ازغذاهای مختلف در وعده افطار اشتباه است

به گفته وی، یبوست عارضه طبیعی روزه نیست. عدم مصرف كافی آب، سبزیجات و سالاد در ماه رمضان یبوست را به دنبال دارد. مشاهده می‌شود برخی از افراد بعد از یك ماه روزه گرفتن، چاق می‌شوند؛ پرخوری در وعده سحر و به ویژه افطار و افراط در مصرف مواد چرب، غذاهای سرخ كرده و مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه، چاقی را به دنبال دارد. در مجموع انباشتن معده از انواع غذاها در وعده افطار اشتباه است.


پیاده‌روی و ورزش در ماه رمضان فراموش نشود 

در این ماه نیز پیاده‌روی و ورزش نباید فراموش شود. به این ترتیب افرادی كه قبل از افطار دچار ضعف می‌شوند باید قبل از ظهر برای این امر اقدام كنند.


از مصرف زیاد نمك، گوشت و مرغ در ماه رمضان پرهیز شود

درماه رمضان ازمصرف زیاد موادی كه تشنگی را به دنبال دارند مانند نمك، گوشت و مرغ باید پرهیز كرد. از آن جا كه پروتئین‌های حیوانی به صورت اوره دفع می‌شوند و دفع اوره مستلزم مقدار زیادی آب است، تشنگی ایجاد می‌كند. به این ترتیب انواع خورشت‌ها و خوراك‌های كم چربی و كم نمك و مصرف نان و برنج به میزان كافی در ماه رمضان لازم است.


ضرورت توجه به تغذیه گروه‌های سنی در حال رشد در ماه رمضان

از آن جا كه این گروه‌های سنی در دوره رشد بوده و از فعالیت فكری و جسمی بیشتری برخوردارند، باید به تغذیه آن‌ها در این ماه بیش از پیش توجه شود. اصولا جوانان و نوجوانان در مواقع عادی صبحانه كافی مصرف نمی‌كنند كه این امر در ماه رمضان تشدید می‌شود.


استفاده زیاد از سبزیجات، سالاد و میوه میزان تشنگی را كاهش می‌دهد


كاهش قدرت یادگیری به دنبال افت فشار خون در گروه‌های سنی در حال رشد


این گروه سنی باید در وعده سحری از مواد دارای آب زیاد مانند ماست، شیر، سوپ، سبزی‌ها و میوه‌ها به میزان كافی استفاده كنند. استفاده كافی از سبزی، سالاد و میوه، میزان تشنگی را كاهش می‌دهد. همچنین عدم مصرف لبنیات به میزان كافی، اختلال در رشد را به دنبال دارد. افت فشار خون در این گروه سنی كاهش قدرت یادگیری و تمركز را به دنبال دارد.


در ماه رمضان وزن باید در محدوده طبیعی باشد 

كم غذایی یا بدغذایی در ماه رمضان، در جوانان و نوجوانان لاغری ایجاد می‌كند؛ بنابراین در ماه رمضان نیز مانند سایر ماه‌ها باید وزن در محدوده طبیعی باشد.


نوشته شده در : پنجشنبه 21 مرداد 1389  توسط : محمد پورپناهی .    نظرات() .

http://befittinggala2855.jimdo.com/
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 15:03
Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was
just curious if you get a lot of spam responses? If so how do you reduce it, any plugin or anything you can suggest?

I get so much lately it's driving me mad so any assistance is very much
appreciated.
فائزه
یکشنبه 24 مرداد 1389 15:36

_____████ _سلام عزیز___________
_____██████ _خوبی__________
____████████_قشنگ_________ ▌
___███____███_و ارامش________ █
___██_______██__بخش________▌
__███________█_نوشتی_________▌
__▌●█________█_ادم رو ________█
__███_______ █__به فكر _______█
___██_______█_میبره_______██
____________██زودبیا_______██__▌
____█______██منتظر تم ____███_ █
_____▌_____██_____████_█
__________███___█████_█_█
________███__██████__█_█
______███__████____██_█
_____███_█████_████_█
____████_██████_███_█__▌
___████_█ █__███ _█__██_▌
__█████_████_▌_█_███_▌
_█████_██___██___██_█
_█████_███████_███__█__██
_███_▌███___██____██_███
_███_▌█████___███__█__█
_████_▌▌___█__█_██████
__██████_████__▌_████
___█████_____████████
._=--███████████████
_=--=_-████████████
=--_=-_=-█████████
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر